Vandringen

Vandringen

måndag 4 augusti 2014

Müsli för fjällvandringen

För att spara en kastrulldiskning ska jag äta müsli istället för gröt till frukost under den här vandringen.
Idag har jag rostat min egen blandning och det luktar underbart!

Jag har utgått från Eric Tornblads müslirecept i boken Fjällmat, men lagt till och dragit ifrån lite själv.

Såhär gjorde jag:

4 dl havregryn
2 dl rågflingor
1.5 dl mandel
2 dl cocos
1.5 dl linfrö
1.5 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor

Jag blandar allt i en skål och häller sedan i en blandning bestående av:

1.5 dl hett vatten
3 msk honung
1/2 tsk salt
några nypor kardemumma

Rör om och bred ut på en plåt. Sedan skjuts in i ugnen på 200 grader i 20 minuter. Se upp så den inte bränns och rör om ibland.

Efteråt lägger jag till mina olika sorters torkad frukt: äpple, mango, plommon, russin och aprikoser.


Före rostning



Efter rostning



5 kommentarer:

  1. Spännande den ser ut din müsli! Äter du den torr eller "blöter" du den med något? Go tur i vilket fall som helst! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har provätit den med mjölk och den var jättegod så! Tror den skulle vara väldigt smarrig med blåbärssoppa eller nyponsoppa också om en vill ha ännu mer energi.
      Hmm... nu när jag tänker på det är det nog så jag ska äta den i fjällen. =)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hej Lina, har du någon mejl jag kan nå dig på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan nå mig på arvidssonlina@gmail.com

      Radera